November 14, 2011

Resepi Kek Oreo saya :)

Assalamualaikum :)

memandangkan ada beberapa kawan saya tanya resepi kek oreo yang saya buat haritu,ni saya nak share dengan readers resepi kek tu..sangat senang..just follow the step :)

Bahan2 yg diperlukan :
1) seketul butter :)
2) 1 mug gula kastor
3) 1 1/2 mug tepung kek yang diayak (klu pkai tepung gandum biasa pun boleh jugak)
4) 4 biji telur
5) 1 sudu teh esen vanilla
6) 1 sudu teh baking powder
7) 1 bungkus oreo vanilla (asingkan biskut dengan krim,kisar biskut tapi jangan halus sangat)

saiz mug yang saya guna

Cara2 membuat :
1) Pukul butter dengan gula kastor sampai kembang & berwarna putih.
2) Dalam bekas yang lain,pukul telur sampai kembang.
3) Then, masukkan telur yang dah kembang tadi ke dalam mangkuk pertama sampai sebati.
4) Masukkan esen vanilla.
5) Masukkan tepung sikit demi sedikit.
6) Masukkan baking powder,pukul sampai sebati.
7) Masukkan krim oreo yang dah diasingkn tadi.
8) Last sekali,masukkan biskut oreo yang telah dikisar halus tadi.
9) Pukul sampai kembang..kalau nak tahu adunan tu dah siap ke belum,bila kita ambik sudu,calit sikit, then adunan tu tak melekat..
10) Tuang dalam loyang yang dah disapu dengan butter..
11) Letak beberapa kepingan oreo pada permukaan adunan tadi sebagai hiasan :)
12) Masukkan dalam oven, bakar selama 15-20 mnit..



ini la hasilnya..Selamat Mencuba! :D

July 7, 2011

Sikap pemandu bas...

Assalamualaikum :)

hari ni nk brcerita ckit psl sikap2 pemandu bas yg ade kt kL ni..pg td sy g keje nek bas...tp bukan bas rapid ni...ade la 1 sykt bas ni..xnk la mention nme..kang xpsl2 kne saman plak an..hehe...

sy duk kt tmpt duduk yg agak depan...bleh dgr sbjik2 pe yg pemandu bas 2 ckp..bile bas rapid ni lalu je,die maki hamun,sumpah seranah..katenye sume kakitgn sykt rapid kL ni sume sombong2..pd pndpt sy,xpatut la driver bas ni ckp mcm 2...dh la melayu...xke pelik brperangai mcm 2 dlm bas? abes sume org dgr..xmalu ke? kne la jge adab sbg org melayu..peringatan utk kite brsame yer.. :)

pas 2 time nk blk keje,bas ni jgk yg smpy dulu dr bas rapid...then,aku nek je la...duk bhgn dpn jgk...yg ni len ckit mcm kes yg atas td...kali ni,cara pemanduannye...mak aiii! mcm org mabuk je bwk...melelong2..pas 2 drive smbil ckp telefon la,usha2 awek la..adoyaii,dlm ati ni,beristigfar je byk2...xnk sesuatu yg buruk trjadi...dh name pun tgh drive,drive la elok2 kn...dlm bas ni bukan die sorg je yg ade,rmai lg kot penumpang lain yg ade...jagela kselamatan kitorg gk..

tp bg sy la kan,bas rapid kl tetap dihati..even kdg2 bas lmbat,tmpt duduk xbyk,tp pemandunye bwk bas 2 dgn penuh brhemah..teliti..xde la melelong2 mcm bas yg td 2...keadaan dlm bas 2 pun selesa je,ade air cond plak 2...so,syabas kpd rapid kL.. :D

April 20, 2011

Bacalah Al-Quran...


Assalamualaikum :)

1)Saat Anda membawa Al-Quran, syaitan biasabiasa saja...tengok je..

2)Saat Anda membukanya, syaitan mulai curiga.

3)Saat Anda membacanya, ia resah dan gelisah.

4)Saat Anda memahaminya, ia kejang kejangan.

5)Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari. ia stroke.

Teruskn membaca & mengamalknnya agar syaitan terus stroke..


Ada seorang Atuk tua tinggal bersama cucu lelakinya di sebuah bukit di pendalaman. Setiap pagi Atuk bangun awal pagi duduk di meja makan dan membaca Al-Quran. Cucunya ingin menjadi seperti Atuk dan meniru seberapa boleh akan bacaan yang dibaca oleh Atuknya.

Pada suatu hari cucunya bertanya, ‘Atuk! saya cuba membaca Al-Quran macam Atuk baca tapi saya tak faham pun, dan jika saya faham sekali pun saya akan lupa sebaik sahaja saya menutupinya. Apa bagusnya bila kita membaca Al-Quran?’ Sedang orang tua itu meletakkan arang batu ke dalam dapur pemanas badan, dengan perlahan dia menoleh kepada cucunya sambil berkata, ‘ Bawa guni arang batu ini ke sungai dan bawakan saya seguni air.’

Budak lelaki itu buat seperti apa yang disuruh, tetapi semua air itu membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Orang tua itu ketawa dan berkata. ‘ Awak hendaklah berjalan lebih cepat untuk yang akan datang,’ dan meminta cucunya ke sungai bersama dengan guni arang batu untuk cuba sekali lagi. Kali ini budak lelaki itu berjalan lebih laju, sekali lagi guni itu kosong sebelum dia tiba ke rumah. Terlalu letih, dia memberitahu Atuknya bahawa mana mungkin untuk membawa air di dalam guni, dan dia pergi untuk mengambil baldi. Orang tua itu berkata, ‘ saya tidak mahu sebaldi air, saya mahu seguni air. Anda tidak cukup kuat mencubanya.’ dan dia menuju ke pintu melihat cucunya mencuba lagi.

Pada katika itu, budak lelaki itu sudah tahu bahawa tidak mungkin dapat membawa air di dalam guni hingga ke rumah, tetapi untuk tidak menunjukkan apa-apa reaksi kepada Atuknya dia berlari seberapa laju yang dia boleh, semua air yang di bawa masih membocor keluar sebelum dia sampai ke rumah. Budak lelaki itu sekali lagi pergi ke sungai dan berlari secepat mungkin dengan seguni air, tetapi apabila sampai kepada Atuknya, guni tersebut sekali lagi kosong. Meletihkan, katanya,’ tengok Atuk, tak guna!’ ‘ Jadi anda fikir ianya tidak berguna?’ Orang tua itu berkata,’ tengok guni itu.’

Budak lelaki itu melihat akan guni tersebut dan buat kali pertamanya dia sedar bahawa guni tersebut sudah berubah. Ia telah bertukar daripada guni lama yang kotor bekas arang batu menjadi begitu bersih, luar dan dalam.

‘Cucuku, itulah yang akan berlaku jika anda membaca Al-Quran. Anda mungkin tidak faham ataupun ingat kesemuanya, tetapi apabila anda membacanya, anda akan berubah dengan sedirinya, dalaman dan luaran. Itulah kurniaan Allah s.w.t. dalam kehidupan kita.’

Oleh itu, marilah kita sama-sama cuba sedaya upaya memperbanyakkan bacaan Al-Quran. Jika perlu untuk belajar, marilah kita Belajar Tajwid Al-Quran untuk menyempurnakan lagi bacaan kita dan baca la juga tafsir/terjemahan Al-Quran agar kita paham apa yang kita baca.



March 20, 2011

5 Perkara yg wajib disegerakan...

Dari Hatim Al-Asam: 'Terburu-buru itu termasuk sifat syaitan, kecuali pada lima tempat', maka ia turut termasuk dalam sunnah Rasulullah SAW:

PERTAMA,
Pabila rumahmu dikunjungi oleh para tetamu, WAJIBlah kamu sebagai tuan rumah untuk memberi mereka makan.

KEDUA,
Pabila ada berita kematian atau seseorang meninggal dunia, WAJIBlah bagi kamu untuk menyiapkan perkuburan bagi mayat tersebut.

KETIGA,
Pabila seseorang anak gadismu telah cukup umur dan matang, WAJIBlah bagi kamu untuk mengahwinkannya.

KEEMPAT,
Pabila kamu berhutang dengan sesiapa yakni Allah SWT sekalipun, WAJIBlah bagi kamu untuk membayarnya kembali tatkala sampai masanya.

KELIMA,
Pabila pelbagai kesalahan dan dosa telah dilakukan kepada Allah SWT, WAJIBlah bagi dirimu untuk segera bertaubat dan memohon keampunan daripada-Nya.


March 19, 2011

Andai Lelaki tahu...


Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan jatuh cinta,lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andainya lelaki tahu..Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andainya lelaki tahu..Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, bukan bermakna dia tidak sayang..tetapi dia terlalu sayangkan anda dan masih mengangap anda anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit atau hadiah sedozen, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak menyintai tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia dengan kamu, percayalah, walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan menjadi degil, dia bukan bermaksud untuk menjadi degil tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. Andai kena caranya, jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan . Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang bisa menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyongkong anda dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2 anda.

:)